2011. március 3., csütörtök

Környezetvédelem

Bizony, ha a környezetvédelemről van szó, a spanyolok nem viccelnek! Az egy dolog, hogy még a legapróbb faluban is látrehoznak közparkokat, hogy tisztább legyen a levegő, de ezen felül is meglepően fejlett "zöld" kultúrával rendelkeznek.
Kezdjük mindjárt ott, hogy itt nincs a hagyományos értelemben vett szemétszállítás. Tehát nem dobod be a kukatárolóba a szemetedet, vagy nem dobod a kukába és teszed ki a kukát a hét egy meghatározott napján az utcára, hogy elvigyék. Itt a "csináld magad" mozgalom dívik. Először is, szelektív hulladékgyűjtés van. Mindig és mindenhol! Nem úgy, mint Pesten a lakótelepeknél, dísznek a kukák mellé kirakják a műanyag konténereket, aztán aki akar, az oda dobálhat...nem, nem! itt MINDENKI szelektíven KELL, hogy gyűjtse a szemetet. Először is a papírokat külön tárolóba kell rakni. Külön megy az üveg is. A műanyagok. zacskók, tetra dobozok, fóliák és a konzervek is egy külön tárolóba mennek. Külön tárolója van az ú.n "orgánico" szemeteknek is (mondjuk alacsutka, krumplihéj, és minden, ami a többibe nem kategorizálható). Végül külön-külön tárolójuk van az akkuknak és elemeknek, illetve a ruháknak.
Használt mobiltelefonodat MEGVESZIK tőled. Rámész egy linkre, és ott a regisztráció után elküldöd nekik a már fölöslegessé vált mobilodat és voilá, máris begyűjtötték. Persze, ez utóbbi üzlet is, de mégis működik.
A héten nagy felháborodást váltott ki, hogy március 7-étől az országúton/autópályákon a sebességhatárt levitték 110 km/órára. Ez ellen még maga a "nagy" Fernando Alonso is felemelte a szavát, mondván, hogy, na álljunk meg egy szóra, ez már tényleg röhelyes, akkor inkább toljuk az autóinkat. Ha mérsékelni szeretnék a környezet szennyezést, akkor inkább vezessenek be a görögökhöz hasonló rendszám- szabályozást (Athénben egyik nap a páros, másik nap a páratlan rendszámtáblájú autók közlekedhetnek), vagy esetleg adjanak adókedvezményt a hibrid autókra. Szóval számtalan megoldás közül nem ez volt a legszerencsésebb. Ezzel Spanyolország utolérte Dániát, már ami a sebességhatárt illeti, mert ha jól emlékszem a tavaly nyári dán túrámra, ott is 110 a megengedett sebességhatár. (nehogy elüssünk egy rénszarvast, vagy egy legelésző tehenet)
A cél ezzel bevallottan a károsanyag kibocsátás csökkentése. Az tény, hogy 110 km/óránál a fogyasztás jelentősen lecsökken, valóban csökken a károsanyag kibocsátás is. Az állam még ezt is bevállalta a tisztább környezetért. Pedig ez az államnak azt fogja jelenteni, hogy ha csökken a fogyasztás, csökken az üzemanyag felhasználás, ergo csökken az ebből származó adóbevétele. Egyes szakértők azt mondják, hogy mindemellett a csökkentett sebességhatár ráadásul növelni fogja a dugók kialakulásának kockázatát (az itteni vezetési stílust látva ezen sem csodálkoznék), ami nem hogy csökkentené, de még növeli is a légszennyezést
.
Úgyhogy meglátjuk hogyan válik be a ...én azt jóslolom, hogy a spanyol állam látva, hogy mennyivel csökkentek a bevételei gyorsan módosítja majd ezt a törvényt:-)
Persze az is lehet, hogy minden jól fog elsülni, hiszen a spanyol mentalitás alappillére a "despacito" (lassacskán), "tranquilito" (nyugisan), és ez ezzel az elvvel 100%-os harmóniában van.
Szintén a környezetvédelemhez kapcsolódik, hogy itt ez is az egyik érv a metro mellett. A metro 2-4 percenként jár, gyakorlatilag városon belül bárhová eljutsz vele. Teljesen fölösleges autóba ülni és araszolni befele az M30-as vagy az M40-es körgyűrűn. Amit még a madridiak nem találtak fel azok a fizetős parkolóövezetek. Itt is vannak mélygarázsok, ahol fizetned kell az ott parkolásért: megfizeted, hogy őrzött és, hogy nem kell órákig bolyonganod, hogy találj helyet és még a kocsid sem fog megázni vagy tönkremenni az erős UV fényben. Ugyanakkor a város szinte egész területén ingyenes a parkolás, szóval akár még esélyed is lehet arra, hogy a Plaza Mayor mellett ingyen parkolj. (ez kb. olyan, mintha Pesten a Várban parkolnál ingyen). Azt hiszem már csak ez hiányozna a madridiaknak, hogy valóban csökkenjen a város szennyezetssége (megjegyzem én nem érzem olyan súlyosnak a helyzetet, de itt nagyon pörögnek ezen). De nem akarok nekik tippeket adni, remélem a madridi önkormányzaton nem olvassák a blogomat:-)

1 megjegyzés:

  1. Nem akarok okoskodni és azt sem tudom, hogy mennyire igaz, de például Rotterdam környékén az autópályán 80km/h a legnagyobb sebesség határ. Ezt azzal magyarázzák, hogy kisebb sebességnél közelebb tudnak menni az autók egymáshoz így több autó tud adott keresztemetszeten áthaladni, és könyebb a besorolás-kisorolás az alacsonyabb sebesség miatt. Nekem ezt mondták...

    VálaszTörlés