2011. január 25., kedd

Tömegközlekedés

Ez a téma is megér egy külön postot a blogomban.
Budapesten ugye van 3 metróvonal, a 4. talán elkészül 5 év múlva, amikorra végre megállapodnak a franciákkal vagy pedig keresnek új metrókocsikat. Budapesten ezen kívül ugye anno Kápmegyer és még egy sor lakótelep azzal az ígérettel épült, hogy kiviszik oda a metrót. Ez persze nem történt meg, sőt úgy néz ki, hogy a Keletitől egy köpésre lévő Bosnyák térig sem fog eljutni a metró, mert végülis minek tehermentesíteni a 7-es buszt és a Thököly utat, plusz minek építsenek aluljárókat a Thököly-Hungária kereszteződésében, ami szerintem Budapest egyik legveszélyesebb kereszteződése. De mindegy, ez a T. Városvezetés dolga. A relaitás kedvéért jegyezzük meg, hogy Budapesten a 4-6-os villamos s az 1-es villamos amolyan felszíni metróként üzemel (azt azért megjegyzem, hogy pont ma olvastam, hogy az 1-es villamost is ott hagyják a semmi közepén a Lágymányosi pesti hídfőjénél, végülis minek összekötni a budai villamosvonalakkal). Az aglomerációban lakóknak szerencsésebb esetben ott a HÉV, akik nem ilyen szerencsések, azoknak jut a Volánbusz vagy a vonatok, amelyek óránként, esetleg csúcsidőben fél óránként járnak.
Na, ezt eddig ugye mindenki tudja. Ellenben, mi van Madridban?
Van 13 metróvonal. Nem viccelek, 13! Ezek keresztül-kasul szelik a várost, többször és több csomópontban összefutnak, gyakorlatilag nincs olyan hely a városban, ahová ne tudnál eljutni metróval. ha ez még nem lenne elég, van 3 "metro ligero" vonaluk, ezek rövidebb vonalak a központi zónán kívül, mondjuk olyasmi, mint a HÉV. Ezen kívül van a Renfe, ami ugye a vasút (Cercanias Renfe) ami gyakorlatilag szintén behálózza nemcsak a várost, hanem az egész országot is. (A város alatt építik pl azt a vasútvonalat, ami idén az Atocha pályaudvarról megy majd a Barajas reptérre, így az utasoknak nem kell majd kiszállniuk az Atochánál és elmetrózniuk a reptérig, mert a vasút direktbe odaviszi őket.) Ezen kívül, itt az a szokás, hogy bárhol is épül Madridban vagy a külterületén egy lakópark, vagy egy új lakótelep, akkor oda már az építkezés alatt kiviszik a metrót!
Coslada, ahol most lakok Axelnál, Madridtól kb. Budaörs távolságra van, és itt a Metro. De pl. ahol a Gavia van, (a bevásárlóközpont, amiről korábban írtam) ott is most épül a lakótelep és néhány irodaépület, és már ott van a metró!
A renfe pedig az elővárosokban is pontos és csúcsidőben 5-7 (!) percenként jár. Csúcsidőn kívül ez 10 perc, éjjel 11 után hajnalig pedig 30 perc. Szombatonként és vasárnaponként sem jár ritkábban, mint 20 perc.
Madridban 2 féle jegy van: Metrobus, amivel buszra és metróra szállhatsz és van a Metro jegy, ami csak a metrora érvényes. Ennek van egy Combinado változata, ha mondjuk a központi zónán kívülre utazol, akkor ezt kell venni (nekem si ilyenen van, Cosladaig ezzel jövök, mert a Stadio Olimpiconál van a közigazgatási határ). Minden egyes metromegállóban ingyen lehet metrotérképet kapni, így kizárt, hogy bárki is eltévedjen. Minden megállóban őrök vannak, hogy biztonságban érezd magad.
És a legjobb: 1 metrójegy 1 EuR-óba kerül. Az kb. 275 forint. Mennyi is otthon a BKV jegy?
No comment.

2 megjegyzés:

  1. No, most ezt direkt csinálod? Ingerled az embereket idehaza? Ennyire gonosz nem lehetsz! :-)

    VálaszTörlés
  2. Bátorkodom megjegyezni, hogy ráadásul vonalanként átlagosan 30 megálló van...

    VálaszTörlés