2011. január 21., péntek

Foci és papucs

Atletico vagy Real?
ez az első kérdések egyik lesz, amit feltesznek Neked, ha Madridban vagy. ideális esetben nem vagy Barcelona, se más drukker.
Nem szereted a focit? nem ismered? Itt ez meg fog változni, ezt garantálom.
Ha valamilyen érthetetlen okból nem szereted a focit, vagy nem tudod eldönteni, melyiküknek szurkolsz, akkor itt el kell dönteni. Nincs mese.
Ha máshogy nem megy, akkor végig kell gondolni, ki a jobb pasi, Cristiano Ronaldo, Iker Casillas, esetleg Diego Forlán?
Itt muszáj valakinek szurkolni. Ideális esetben Madridban egy madridi csapatnak szurkolsz, ellenkező esetben elsózzák az ételedet, vagy későn szolgálnak ki, vagy vizezik az italodat.
2003-ban, mikor először jöttem Madridba, és töltöttem el huzamosabb időt, az első munkanapomon a vállalat egyik főkönyvelője megkérdezte a fenti kérdést, Én akkro nem is ismertem az Atléticót, úgyhogy rávágtam, hogy real. Szerencsémre, az úriember unokatesója nem volt más, mint Iker Casillas (a real Madrid kapusa), így megmenekültem, attól, hogy már az első nap kirúgjanak.
A foci itt egészen más dimenziót képvisel, mint Magyarországon. Adva van egy Santiago Bernabéu (a Real madrid stadionja), ahol 80ezer ember fér el. Ennek a 80 ezer férőhelynek a 70%.át a bérletesek teszik ki, vagyis azok az emberek, akik minden bajnoki és BL (Bajnokok Ligája) meccsen kint vannak. És itt nem a Fradi B-középre kell gondolni! Itt nagymama -nagypapa megy a kis párnájukkal a meccsre, visznek be 2 éves gyerekeket is. A futball itt a legnemesebb szórakozás. Nincsenek balhék, a két ellentábor szurkolói a meccs után elsörözgetnek és jól kibeszélik ki, mi volt jó és rossz a meccsen. Itt a legnagyobb rangadót (Barcelona.Real) El classicónak hívják, és nem azon megy hetekkel előbb az esélylatolgatás, hogy mekkora balhé lesz a stadionon belül és kívük, hanem szakmai érveket feszítenek egymásnak és miliméterről-miliméterre elemzik a két csapat játékát és játékosaik formáját. A futball a spanyol kultúra része. És persze óriási vonzerő a tursitáknak is. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy voltam már Real Madrid meccsen. Ha valaki nem jut el egy mérkőzésre, az sem baj. Minden csapatnak megvan a maga " tienda"-ja, ahol a csapathoz kapcsolódó szuveníreket meg lehet venni. A Realé és a Barcelonáé pl. 3 emeletes. Nincs olyan kütyü, ruha, tárgy, amit ne lehetne megkapni a csaptok logójával ellátva.
De továbbmegyek: mivel Spanyolország az aktuális Európa- és Világbajnok, ezért válogatott szinten is komoly a foci. És a szuvenírek is. A VB kupa mását minden elképzelhető méretben és formában meg lehet kapni. Elképesztő! Aki nem volt focidrukker, az itt biztos megfertőződik. Amíg nem éltem itt (2003 előtt) csak szerettem a focit, néztem a VB-ketés az EB-ket. 2003 óta focidrukker vagyok, és egy izgalmas, érdekes, merőben más világ nyílt meg előttem. A foci itt az élet és a kultúra része, és nemzeti ügy. Jó ezt látni, jó érezni, jó a része lenni.
És hogymiért írtam mindezt le?
Tegnap este Axel vett nekem egy Real Madridos papucsot, így végre nem fázik a lábam.
HalaMadrid!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése