2011. december 13., kedd

Karácsony spanyol módra

"Az ember sosem tudja milyen az igazi karácsony, míg egy idegen országban el nem veszíti"- Ernest Hammingway
remélem azért én idén nem vesztem el a karácsonyt, de tény, hogy itt sok minden másképp van, mint Magyarországon. Ehhez hozzá kell szokni, illetve igyekezni kell a mi, már jól bevált szokásainkat is továbbvinni.
Nekem a karácsony nagybetűs ÜNNEP és nem csak azért, mert karácsony van, hanem mert az öcsém szülinapja is. Hogy milyen lesz idén a karácsony, még nem tudom, az biztos, hogy 24-én nálunk lesz a vacsi és hogy 25-én a tesóm utazik haza újévig Magyarországra.
na, de miben is más az itteni karácsony? Kezdjük ott, hogy itt csak a 25-e az ünnep. A Mikulás jön karácsonykor, nem a Jézuska. Az emberek 24-én és 26-án is dolgoznak, szerencsére idén hétvégére esik a buli, így nem lesz annyira feltűnő, hogy rövid a karácsonyi szünet. Persze, nagyon sok cég/gyár bezár karácsony és újév között, ez Magyarországon is így van.
A karácsonyi készülődés itt október elején elkezdődik. Októberben meglátogatott az egyik legjobb barátnőm és elvittem őt az egyik kedvenc lakberendezési boltomba, és majd hanyatt estem, mikor megláttam a karácsonyi dekorációt! Basszus október eleje volt! De itt fogyasztói társadalom van, úgyhogy akárhogy is 25 fok volt még, ott sorakoztak a műanyag hóemberek és vigyorogtak a Télapók...

Apropó időjárás: december 18-a van, és 15 fok. itt sosem lesz fehér karácsonyom, hacsak nem a Navacerradaba., vagy a Sierra Nevadaban töltöm. Szóval kicsit nehéz a ráhangolódás.
Itt Spanyolországban nem is annyira a karácsony a legnagyobb ünnep, hanem a Reyes Magos, ami január 5-6 (vízkereszt), amikor is a három királyok cukorkát dobálva vonulnak fel a Retirótól a Recoletoson át egészen a Plaza Colónig. A Karácsony is ünnep, hiszen ez egy katolikus ország, de mivel csak egy napos "hivatalosan" ezért, bár az üzletek mindent megtesznek, hogy nagy feneket kerítsenek neki, de be kell lássuk, hogy nem akkora hűhó, mint Magyarországon, kivéve persze a katolikus családokat.
Karácsony nem múlhat el a Gordo de Navidad vagy a Lotería de Navidad nélkül- ez a karácsonyi lottó, idén 720 millió eurót sorsolnak ki, aki egy tizeded eltalál az már 400 ezer eurót nyer. A lottó itt elég bonyolult, sorszám szerint lehet venni, a tizedekkel is lehet nyerni (egy-egy sorszám egy számjegye). 22-én húzzák ki, az emberke általában 200 eurót költenek erre, egy szelvény 20 EUR. Én idén nem vettem, mert ez az első karácsonyom is, de jövőre már jobban megértem a rendszert és eldöntöm érdemes-e venni 20 euróért egy szelvényt. Minden esetre itt lottóláz van 22-éig. A minap a Sol-on jártam, van ott egy lottózó Dona Manolita, ahol a hagyomány szerint eddig sokan nyertek- nos itt a Soltól egészen a Callaoig állt több száz méteren keresztül a sor, volt aki a hidegben 2 órát is szobrozott, hogy lottót vehessen.
Szintén karácsonyi hagyomány mindenkinek cesta de navidadot (karácsonyi ajándék kosarat) küldeni/készíteni. itt egész iparág van erre, karácsony előtt 2 hónappal már be lehet szerezni ezeket: az ajándék kosárban mindenféle fellelhető: olívaolaj, bor, ínyencségek, csokoládé, gourmet ételek az értékük 10eurótól a csillagos égig terjed, átlagban egy-egy kosár 120-300 EUR között mozog, amiben azért már sok minden benne van.
Itt is együtt van a család szenteste, de itt simán elmennek 24-én vagy 25-én este vacsorázni, bulizni, nem olyan meghittek az ünnepek, mint mondjuk amelyekhez én hozzá vagyok szokva. A barátaim meg is lepődtek, mikor mondtam, hogy én karácsonykor tuti nem megyek sehova, mert az családi ünnep...
Ettől függetlenül itt is megvannak a karácsonyi ételek,. szokások.
Mostanra már minden faluban, üzletben, sőt sok lakásban is áll a Betlehem, sőt rengeteg ember már feldíszítette a Karácsonyfáját. Nekem ez is furcsa, nálunk fa díszítés mindig 24-e reggel, ne adj' ég 23-án este van, de itt már sok helyen állnak a fák az otthonokban is.
Az ajándékokat 25-e reggelre hozza a Mikulás, előtte, 24-én "nochebuena" (jóeste) pedig összegyűlik a család, hogy egymást köszöntsék, és hogy együtt vacsorázzanak. A spanyoloknak is megvannak a karácsonyi ételei és édességei.
Ételek: mindenhol van tengeri herkentyű karácsonykor (marisco : kedvelt az osztriga, a languszta, a homár, mindenféle halak. Szintén karácsonykor asztalra kerül a jamón serrano vagy jamón ibérico. Az édességnek pedig nekik ott van a Turrón (nugát- lehet csokoládés, puha, tojássárgájás, marcipános, stb), a Polvorón (itt nem ismerik a szaloncukrot, a polvorón kis selyempapírba csomagolt süti, amolyan linzer tészta és gyakorlatilag ha beleharapsz porrá omlik a szádban, spanyolul a polvo port jelent), illetve a mazapán-marcipán (cukrot összekevernek mandulával, formázzák és kisütik).
Most egy hét van hátra karácsonyig, és én még sehol sem vagyok- mármint a készülődésben. Jó kis pörgős hét elé nézek, és nagyon kíváncsi leszek, hogyan fogom ötvözni a honi szokásainkat az itteniekkel. Ez lesz az első karácsonyom Spanyolországban, és izgatottan várom hogyan ötvözöm a kultúrális szokásokat. Mindenesetre karácsony után megírom.
Addig is pedig mindenkinek Békés, Boldog Karácsonyt kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése