2013. május 15., szerda

Bürökrácia



Nagyon érdekes, hogy mindenki azt mondta, hogy a spanyol az egyik legbürökratikusabb nép, de eddig igazából nem nagyon tapasztaltam ezt- egészen mostanáig.
Pedig sokszor vettem igénybe a spanyol közszolgáltatásokat.
1., NIE kiváltás
Online lehet időpontot kérni, a kapott napon kitöltessz egy nyomtatványt, befizeted az eljárási dijat (nekem 10 EUR volt, a páromnak már 10,60 EUR), bemutatod a papirokat, és mindezt elintézed egy óra alatt, mivel időpontra mész. Én még azzal is gyorsitottam a folyamatot hogy előre letöltöttem a netről a formanyomtatványt és két nappal az adott időpont (cita) előtt befizettem az eljárási dijat, hogy ezért külön ne kelljen kirohangálnom a hivatalból a bankba, majd vissza. Simán ment minden, gyakorlatilag a cita napján 20 percen belül a kezemben volt a NIE-m.
2.,Tarjeta de Seguridad Social – TB kártya.
Itt két lépcsős volt az ügyintézés. Mielőtt megkötöttem a munakszerződésemet, elmentem a helyi TB irodába, ahová vittem  a NIE-met, az útlevelemet, még a munkáltató előszerződését is (de ez nem kell). Húztam egy sorszámot, és 15 percen belül kezemben volt a TB regisztrációról a papir a TB számommal együtt.
A TB kártyát pedig a hozzánk legközelebb eső Centro de Saludban intéztem el, a NIE-met, a Seguridad Social számomat (A/4-es doksi), az enpadronamiento-mat (lakcim igazoló lap) és a munakszerződésemet kérték. Kitöltöttem egy lapot, és hamarosan postázták a TB mágneskártáymat. Az egész szintén kb. 15 percig tartott.
3., Enpadronamiento
Ez a kiolvashatatlan és nagyon nehézkesen kiejthető szó tulajdonképpen azt jelenti, hogy bejelentkezel egy lakcimre. A helyi önkormányzathoz (ayuntamiento) kell menni, vinned kell a NIE-t és a bérleti szerződésedet, illetve egy fényképes igazolvány (útlevél vagy személyi igazolvány) . Ez is megvolt 15 perc  alatt. Ha lakcimet változtatsz, nem kell kijelentkezned, hanem a következő lakcimbejelentésnél online elküldik az infot az előző önkormányzatnak és ennyi...itt St Feliuban volt annyi kis keveredés, hogy az albérleti szerződésem másodpéldányán nem volt rajta a tulaj aláirása, és az iroda pecsétje, úgyhoyg futnom kellett egy kört még, de ez érthető. Ugyanis ha már oda vagy bejelentve, elég bonyolult, hogy kirakjanak, sé ha netán hamis az albi szerződésed, akkor az úgy elég gáz. Szóval csak elővigyázatosak akartak lenni.
4. Munaknélküli regisztráció
Az van, hogy az utolsó munkanapodon, vagy az azt követő munkanapon, rámész a sepe.es  honlapra és kérsz ez citát (időpontot) online a lakcimedhez legközelebb eső munkaügyi irodába. A cita előtt el kell menned (legkésőbb a munkanélkülivé válás napja utána 15 nappal, de minél hamarabb, annál jobb) a munkaügyi hivatalba regisztrálni. Vinni kell a NIE-t, TB kártyát, lakcimigazolást, és az utolsó 6 hónapról szóló munkaszerződést vagy a certificado de empresat, a kilépőpapirodat, és legyen nálad önéletrajz is. A regisztráció érkezési sorrenben történik, tehát érdemes hamar érni. Nekem szerencsém volt, tényleg fél óra alatt elintéztem mindent. A regisztráció alkalmával felveszik az adataidat, megkérdezik milyne munkakörökben szeretnél elheyllezkedni, milyen tapasztalatod van, milyne nyelveket beszélsz, stb. Beregisztrálnak a bolsa de empleoba (munkakosár) és ha egy Neked való állás adódik, küldenek egy sms-t, hoyg menj be hozzájuk munkaügyben.
A cita alkalmával (általában 7-14 nap az online időpontkéréstől számitva) szintén a fent felsorolt dokumentumokat kell vinned, önéletrajz nem kell. Ha az ex-munkáltatód a kilépőpapirt nem adta a kezedbe, hanem online küldte el az irodának, akkor ezt jelezni kell az ügyintézőnek. Maga az ügyintézés gyors, hiszen időootra mész, és ha minden papirod Nálad van, akkor tulajdonképpen csak egy segélyigénylést iratnak Veled alá, majd postán kapsz egy értesitést arról, hogy mennyi lesz a segélyed és meddig kapod. A segélyre már a következő hónapban jogosult vagy, a számfejtás az első munka nélkül töltött naptól él, és az utolsó munka nélkül töltött napig kapod, vagy a munkaügyi hivatal által megállapitott hónapig. ha közben elhelyezkedsz a munkáltató TB bejelentésével automatikusan értesitik a munkaügyi hivatalt is, nem kell odamenned kijelentkezni.
A negativ tapasztalat, meg érdekes, hogy nem is a közszolgákhoz kötődik, velük eddig nem volt problémám. Hanem a legnagyobb telecom szolgáltatóhoz, és csak anynit kértem, hogy hozzuk át az internetet az új cimre. 3 hét alatt ez még mindig nem sikerült, 4x beszéltem velük, először azt mondták mondjam fel a szerződéstm majd kössek újat, de a hüségnyilatkozatom miatt ezt nem tehetem, mert akkor 180 eurót kell fizetni (WTF? Hiszen újra velük szerződnék). Majd másodjára azt mdonták 48 órán belül jönnek a technikusok. Majd mivel nem jöttek megint felhivtam őket, hoyg mi van, akkro azt mdonja, hogy be van blokkolva a számom, mert át akartam vinni másik szolgáltatóhoz. Na, itt pöccentem be. Mert, nem , nem akartam másik szolgáltatóhoz vinni, mivelt ugye hüségnyilatkozatom van. Akkor azt mondja nem tudja mi történhetett, de ha felmondom és újrakötöm a szerződést akkro meg tudják oldani. Modnom, nem fizetek ezért 180 eurót. De az nem is 180, hanem 25. Na, erre mondtam, hogy 25 eurót sem fizetek, mert az elvről van szó: ha ők valamit elb..tak, azt én nem fogom megfizetni, Úgyhogy most megint a 48 órát várom, kiváncsi vagyok, keresnek-e ezalatt. Ha nem, akkro jön az újabb telefonkör...elképesztő! na, ez az, amiben a spanyolok verhetetlenek- hoygan lehet a legegyszerübb dolgokat is túlboynolitani! Mindenesetre folyt. Köv....

1 megjegyzés:

  1. Ha csak három hét alatt nem sikerült, még mindig előnyben vagy, Magyarországon ez három hónap, legalábbis én így jártam, az internetszolgáltató hibájából. Itt sem különb ám semmi, sőt. Én az eddigi írásaid alapján nem tudnék olyat mondani, ami itt jobban működne, mint Spanyolországban.

    VálaszTörlés