Nem, nem...nem Ave Ceasar, vagy valami hasonló, az AVE a sapynol gyorsvasutat jelenti. Egészen pontosan Tren de Alta Velocidad, azaz szó szerint nagy sebességű vonat. (Alta Velocidad -->AVE)
Mivel a leendő munkahelyem meghívott állásinterjúra és megfinanszírozta a vonatjegyet volt alkalmam kipróbálni az AVE-t. Az Atochától Gironáig a 700 km-ert 4 óra alatt teszi meg, ami talán soknak tűnik, hiszen a vonat elvileg 300 körül száguld, de megáll Guadalajaraban, Zaragozaban, Tarragonaban, Barcelonaban is, mielőtt beérne Gironába.
Az Ave-ra a jegy távolságfüggő, az enyém kb. 70 EUR-nál kezdődik, ez a normál turistajegy. Vannak jegyek 50 EUR körül, ezek azonban "mesa" jegyek, vagyis egy asztal körül üldögélsz 3 másik emberrel. A jegyár kicsit erősnek tűnhet, de itt is, aki idejében foglal, vagy kifog valami akciót, az remekül tud takarékoskodni az útiköltségen, pláne, hogy nincs felár a poggyászra, és nem kell figyelned, hogy 19,9 vagy 21 kilót viszel-e magaddal..
A felszállás előtt itt is van security check (biztonsági ellenőrzés), de ez kimerül annyiban, hogy átmegy egy futószalagon a csomagod.
Felszállva a vonatra teljesen repülő-feeeling fogad, a jobbik fajtából. Kényelmes állítható ülések, tágas hely a lábaknak (az én 158 centis magasságomnak legalábbis tágas, hihi). Induláskor 2, de inkább 3 nyleven köszöntik az utasokat ( az angol a szokásos arckarmolós akcentussal, alig érteni), majd kis fülhallgatókat osztogatnak. Az üléseden ugyanis van rádió, amin váltogathatod a csatornákat vagy a TV csatornájára válthatsz, ugyanis az úton mindig leadnak egy filmet.
A vonat valóban gyors, sőt az utazás alatt kijelzőkön végig követni lehet, hogy merre megyünk, mi a következő megálló (ha van), mennyi a külső hőmérséklet, illetve mi az aktuális sebességünk. Én Gironába menet átlag 270 km-rel utaztam, de sokszor volt 300 felett a kijelző.
A vonatok büfékocsi is van, ami annyiból mindenképpen jó,m hogy nem kell méregdrágán a pályaudvaron megvenni a szendvicset- én attól félve, hogy a vonaton milyen drága lesz, vettem egy csöves 3szög szendvicset potom 4.10 euróért. ennyiért lehet a vonaton is kapni frissebbet.
A vonatközlekedésnek megvan az az előnye, hogy nicns súlyhatár a csomagoknál, nem fizetsz extrát a csomagért, gyors, pontos, és a városszéli repterekkel ellentétben, a városközpontokban lévő pályaudvarokra visz be általában. (kivétel tarragona Camps, ami a semmi közepén van).
A jegyár talán elsőnek tünik drágának, de itt is igaz, hogy aki korábban foglal az olcsóbban utazik, illetve a Renfe )a spanyol MÁV) is szokott akciós jegyeket hirdetni. Spanyolországon belül én mindeképpen ezt az utazási formát ajánlanám, ha vlaaki kirándulásokat tervezget!
Annyit hozzátennék, hogy az AVE egyben szójáték is, mivel az ave (nőnemű) főnév jelentése egyébként 'madár'.
VálaszTörlésA szerőznek: azért 4+4 órát utazni naponta még így is rengeteg idő, gondolom nem Geronába fogsz járni minden nap. :) (Őszintén szólva, nekem még a napi majdnem egyórás út oda és a egyórás út vissza is sok a munkába járásnál – főleg úgy, hogy csak a város egyik végéből a másikba kell elmennem, de hát a budapesti tömegközlekedés az kész katasztrófa...)
neeeem...már itt lakok St Feliu mellett éppen keresem a megfelelő lakást, ahová a párom és a macsekok is jönni tudnak utánam hamarosan :)
VálaszTörlés