Annak, aki multinál dolgozik azt sulykolják bele az első
naptól kezdve, hogy az a jó a multinál, hogy az adott vállalat értékrendje
mentén mindenhol minden ugyanúgy működik.
Nos, hogy ez
mennyire nem így van, arra itt az írásom.
15 év multi tapasztalat után (ennek Nagy része
Magyarországról, kisebb része Indiából származik, illetve korábban is volt
alkalmam belekóstolni a spanyol multiéletbe, csak nem kaptam annyira töményen,
mint most) azt gondolom, hogy mindent, amit a multikról tudok itt újra kellett
definiálnom.
A környezet, (open office, vagyis egy nyitott térben a
work-stationok, vagy munkaállomások, ismertebb nevén kaptárok), a beléptető
rendszer, az eszközök ugyanazok, mint bárhol máshol, a rendszerek sem
különböznek sok mindenben, max. Annyiban, hogy akármennyire is az Angol a
hivatalos nyelve a cégnek itt még az MS office is spanyolul van (nem lehet
megszokni), az egyéb rendszerekről (pl. SAP) nem is beszélve. Konkrétan, én
elmentem egy SAP tanfolyamra spanyolul is, mert bár előtte 3 évig használtam az
Angol verziót itt nagyban lassított a munkámon az, hogy keresgélnem
kellett az Angol menü spanyol megfelelőjét (SAP használóknak: igen, a
tranzakciós küzdök azonosak, de ugye tudjuk, hogy ezek erősen az adott cégre
használhatóak-tehát lehet más utasítást hajtasz végre ugyanazzal a paranccsal,
mint amit eredetileg akartál) Most Oracle-el is dolgozom és ugyanezt tudom
elmondani róla- teljesen mindegy, hogy korábban Angol verzióban dolgoztál-e már
vele, mert itt újra kell tanulni spanyolul.
A „meetingek” (itt: reunión vagy mítin- magyarul
megbeszélés, de valójában egy csoport ember ül egy teremben és beszél a
semmiről) és a conf-callok (conferencias- konferenciahívások, ahol a semmiről
beszélgetés telefonon keresztül zajlik)
Szóval ezeken az alap dolgokon kívül minden különbözik.
Kezdjük azzal, hogy míg az otthoni multik nagy része az
általuk kiszolgált ország naptára szerint működnek (értsd: magyar nemzeti
ünnepeken az emberek többsége bent van, mert az ügyfelének nincs nemzeti ünnepe,
de az ügyfél nemzeti ünnepén is dolgozik, mert akkor meg a magyaroknak nincs
nemzeti ünnepük), addig itt, teljesen mindegy kit szolgálsz ki, a spanyol
naptár szerint dolgoznak. Ez pedig azt jelenti, hogy az állami ünnepeken felül
a vallási, tartományi valamint a helyi (lokális, vagyis városi) ünnepeken nem
mennek be dolgozni, és kész. Ha netán valami extra sürgős dolog van, akkor
mondjuk a 30 fős csapatból bejön 3 ember, de ekkor már nagyon erősen indokolni
kell hogy miért rontjuk el valakinek a fiestáját.
Az órarend a
következő:
9:00 –érkezés
az irodába
9:30-10:00 – kávészünet
11:30-12:00- kávészünet 2 esetleg reggeli
14:00-15:00 ebédszünet
16:30-17:00- délutáni kv szünet (kv opcionális)
18:00- tolleldobás, irány haza.
Mivel Spanyolországban a munkahét 39 órából áll,
ezért pénteken általában egy órával előbb el lehet menni. Szerencsésebb
esetekben (ilyen munkahelyem is volt) pénteken 3-kor vagy akár 2-kor is
véget érhet a munkahét. Még szerencsésebbek azok, akiknek ú.n. jornada
intensiva-juk van, ez azt jelenti, hogy augusztusban MINDEN NAP reggel 9-től
délután 2-ig dolgoznak (vagy 3-ig) tehát minden nap péntek! A tesóm akkora mázlista, hogy neki a jornada
intensiva (horario de verano- azaz nyári munkarend) julius közepétől szeptember
közepéig tart. Természetesen erre az időszakra is teljes fizetés jár, sőt itt
az emberek többsége az éves fizetését nem 12, hanem 14 kifizetésben kapja,
tehát júliusban és decemberben dupla pénz van és erre jön az esetleges bonus,
ha a vállalat azt is fizet.
Augusztusban szinte kötelező elmenni 3 hát szabira,
ilyenkor szó szerint megáll az élet, kiürül a város és megtelnek a tengerparti
chiringitók (chiringito- a tengerparti kis bodega ahol inni és falatozni lehet)
A spanyol munkamorál, tartományonként különbözik,
mondjuk úgy, hogy a madridiak nem járnak élen a szorgalomban és az
ügybuzgóságban, de mondhatjuk úgy is, hogy tisztelet a kivételnek, lusták, mint
a Föld (ellenben pl. a katalánok kifejezetten szorgalmas emberek a
tapasztalatom szerint). Nekik ez a munkahely, ők ide azért járnak be, hogy
tudjanak utána fiestázni, jól élni, nem fárasztja magát itt senki azzal, hogy a
munka miatt stresszeljen. Ha pl. nem jó számok jönnek ki a teljesítményt
illetően, akkor egy vállrándítással elintézik, most mit idegeskedjen ezen? Itt
a folyamat fejlesztést úgy értelmezik, hogy úgy könnyíti meg magának, vagy úgy
egyszerűsíti le a munkáját, hogy szimplán nem csinálja meg. És kész. A
mottó sokszor szó szerint az, hogy “ mañana” (holnap- megjegyzem ezzel a
mentalitással Dél-Amerikában is találkoztam), vagyis amit ma megtehetsz, azt
holnap is megteheted. Itt minden „tranquilito” (nyugis) és senki nem idegesíti
magát semmin. Ha a jelenlegi munkahelyemet és az embereket Budapestre kellene
helyeznem, ez a teljesítmény ott egyenlő lenne az azonnali kirúgással, nem
viccelek! Példa: pesti csapatom napi rögzített számla mennyisége standard
130 db volt. Itt ez a szám kb. 30. Vagy: pesti csapat e-mail felelőse a közös
boxból (e-mail fiókból) napi minimum 30 mailt fel kellett hogy dolgozzon- itt az
egész 10 fős csapat nem képes erre napi szinten.
A „backlog” (lemaradás) fogalma a multiknál az, hogy
minden, ami a határidőből kicsúszik, az backlog. Itt nem: itt pl. 5
nappal a határidő utáni dolgok is hevernek feldolgozatlanul, de az nem backlog
mert csak pár darab van belőle....( a pár darab fogalmáról is külön nyithatnánk
vitát).
Általánosságban elmondható, hogy a spanyol vállalatok
mindegyike „overstaffed”, vagyis többen dolgoznak ott, mint kellene. A tesóm
tippje szerint minimum 30%-ez az arány, és simán betippelem 50%-ra.
Úgyhogy sokszor örülök, hogy itt nincs csapatom, mert
egyrészt már mindenkit kirúgtam volna, másrészt mindenki utálna, amiért
rabszolgahajcsár vagyok, illetve nem, csak más a követelményrendszerem.
A másik megdöbbentő különbség az, hogy amíg mondjuk a
világ minden táján a multinál dolgozó emberek 99%-a beszél angolul, mivel az
ilyen cégek többségének a kommunikációs nyelve az angol, itt ez az arány, finom
szólva is igencsak kevés. Mondjuk úgy, hogy ha egy munkához kell az angol, akkor
Pepitót már akkor is felveszik a munkára, ha egy how are you-t ki tud nyögni,
vagy legalábbis látott valaha egy angol nyelvű szöveget. Az emberek nagy része
itt egyszerűen nem beszél angolul, még nagyobb részük nem is hajlandó
megtanulni más nyelvet, ez különösen igaz az idősebb generációkra. A mai
fiatalok rá vannak kényszerítve a nyelvtudásra, mert válság van, és a cégek is
elkezdték komolyabban venni a nyelvtudás megkövetelését, de sok helyen, még ha
multi is, sokszor nem tesztelik, legfeljebb Megkérdezik a jelöltet, hogy
beszél-e angolul....vagy rábízzák a munkaközvetítőkre, hogy teszteljék ők,
csakhogy mint arról már korábban írtam a munkaközvetítők sem beszélik az
angolt...
Szóval itt, ha valaki a spanyol mellett jól beszél
angolul, netán bír egy 3. Nyelvet is, akkor igen hamar „vakok közt a félszemű a
király”-alapon nagyon messzire tud jutni, és nagyon hamar tud állást is
találni.
Az úgynevezett dress code itt gyakorlatilag új értelmet
kap. A multiknál általában a formal (hivatalos- értsd: öltöny, illetve hölgyeknek
kosztüm) hétközben, pénteken és nyáron pedig a smart casual (pl. farmer
egy inggel, hölgyeknél farmer blúzzal vagy nem túl rövid szoknya egy nem
ujjatlan felsővel) a dress code. A mostani helyemen állandó dress code a smart
casual, vagyis gyakorlatilag nem kötelező sem az öltöny sem a kosztüm. A smart
casual ellenben itt azt jelenti, hogy mindenki abban jöhet,a miben akar- itt
simán jöhet valaki sortban, tréningnadrágban, flip-flop papucsban ujjatlan
pólóban (a fiúk is!), úgyhogy az öltözködést illetően is elképesztően lazák…
A másik nagyon fontos alapszabály, ha itt dolgozol, hogy
kv-ra, kollegákkal való beszélgetésre, cigiszünetre (ha nem dohányzol akkor is)
mindig kell szakíts időt. Ez itt alap dolog ha ezt nem teszed, gyakorlatilag nem
létezel. Itt nincs kifogás, hacsak nem egy konferenciabeszélgetés közepén
vagy...
Mindemellett, amikor éppen nem szüneten vagy, vagy
szociális életet élsz akkor bizony úgy kell tenned, mint aki egész nap koncentráltan
dolgozik, vagyis ajánlatos nem látványosan unatkozni. Természetesen a szociális
beszélgetésekkor mindig el kell mondani, hogy rengeteg munkád van..(ez mondjuk a
világ minden táján alapkövetelmény).
A fentiek mellett itt is, mint a világ minden táján él az
a mutlikkal kapcsolatos kép, hogy itt az emberek halálra dolgozzák magukat kevés
pénzért- hát , nem tudom. Biztos van, ahol ez így van, én még ezt nem
tapasztaltam, kivéve a kevés pénzt, de az itt nem igaz. Ráadásul a multinak
megvan az előnye, hogy (extrém kivételektől eltekintve, amik lehet hogy
léteznek, de én még nem találkoztam velük) itt tisztességesen be vagy jelentve
és adott napon a fizetésed ott van a számládon. Szóval valamit, valamiért.
Hát ez a spanyol multiélet, én meg ezt a kis postot egy
péntek délután a munkahelyemen írom és remélem hogy egyik főnököm sem beszél
magyarul (eddig nem tapasztaltam) és egyikük sem olvassa a postot :o)))
Ez jó, mert én is most buktam ki a héten pont emiatt...igaz nem multi, csak egy kis ügynökség, de persze spanyolok és hát az a mail, ami sürgős nekem, az nekik ráér egy hét múlva.... :-) Én sokat lazultam már mióta itt vagyunk, de a héten majdnem felrobbantam, mert ez nem az én tempóm (pedig nem is dolgoztam soha multinál se), egy másik cégtől február(!!!!) óta várunk egy aláírásra, úgy köszöntek el, hogy jövő héten akkor majd hívnak, ha mehetünk. Most május vége lesz....
VálaszTörlésAzért ha belegondolok, én milyen jó munkaerő lennék már?! :-D